آيا مي دانستيد؟


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : پنج شنبه 25 اسفند 1390
بازدید : 460
نویسنده : امیرحسین

آيا مي دانستيد؟

قدمت قديمي ترين سنگ هايي كه تا به حال در زمين يافت شده اند به چهار ميليارد سال قبل بر مي گردد كه در كانادا كشف شده اند .

مثال : كوه اورست

   اورست بلند ترين كوه جهان است كه در رشته كوه هيماليا و امتداد مرز بين نپال و چين واقع شده است . ارتفاع قله اين كوه از سطح دريا ، به 8850 متر مي رسد . نخستين بار در سال 1953 ميلادي ، دو كوه نورد به نام هاي ادموند هيلاري و تنزينگ نورگي ، قدم به قله ي اين كوه گذاشتند.

  رشته كوه هيماليادر محلي قرار دارد كه دو صفحه ي پوسته زمين با يكديگر در تماسند . صفحه ي مربوط به هند در قسمت فوقاني واقع شده ، بر صفحه اي كه اروپا و اسيا در آن قرار دارند ، در جهت شمال فشار وارد مي كند . اين دو صفحه پنجاه ميليون سال قبل با هم بر خورد كردند . و در اثر فشار عظيمي كه بر يكديگر وارد كردند ، پوسته زمين به سمت بالا رانده شد و حدود نيم ميليون سال قبل ، بلند ترين كوه هاي جهان را به وجود آوردند .

مثال : اُلورو (سنگ اَير) ، استراليا

   الورو يكي از مشهور ترين قطعه سنگ هاي روي زمين است كه آن را آير مي نامند . اين قطعه سنگ با ارتفاع 325 متر، از دل بياباني كه ناحيه ي شمالي سرزمين استراليا را احاطه كرده ، سر بيرون آورده است . درازيش به 3600 متر و پهنايش به 2 كيلومتر مي رسد . هر چند قطعه سنگ بسيار عظيمي است ، اما فقط قطعه كوهي است كه پانصد ميليون سال قبل ، وسط يك اقيانوس قرار داشت . سپس در اثر حركات پوسته ي زمين كف اقيانوس به سمت بالا انده شد امروزه دامنه ي الورو در عمق شش كيلومتري زمين  قرار دارد و فقط قله آن ديده مي شود . اين قطعه سنگ ، مكان مقدسي است براي بوميان استراليا . آن ها بر اين باور اند كه اين مكان محل زندگي ارواح گذشتگاني است كه در اين سرزمين زندگي مي كردند





:: موضوعات مرتبط: علمی , مطالب خواندنی , آیا میدانید و دانستنی , زمین شناسی , ,
:: برچسب‌ها: علمی , مطالب علمی , دانستنی , مطالب علمی ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان همه چیز از همه جا و آدرس iranianblog.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com